Adım Adım Web Sitesi Kurma Rehberi
Bir işletmenin kendine ait bir web sitesi olması artık tamamen bir zorunluluk haline gelmiştir. Web sitesi, bir firmanın internet üzerindeki yüzü ve kendini tanıtabileceği hem en pratik; hem de en uygun maliyetli alandır. Özellikle son yıllarda internetin hayatımızda daha çok yer edinmesi hatta neredeyse tamamını kaplamasıyla birlikte de önemini günden güne arttıracak gibi görünüyor. Elbette bizler de bu yapılandırmaya ayak uydurmalı ve güncel teknolojilerin gerisinde de kalmamalıyız. Her sektörde her zaman işini iyi ve doğru yapmak kadar, rakip firmaları takip etmek de oldukça önemlidir. Hal böyle olunca web sitesi olan bir firma ile olmayan bir firmanın arasında da uçurumlar olmaktadır.
Web sitesi yaptırma işi birçok kullanıcının gözünde büyüdükçe büyür. Halbuki çok pratik birkaç adımı takip ederek hem kullanıcılarınıza ve potansiyel müşterilerinize; hem de kendinize verimli bir web sitesi ortaya çıkarmanız mümkün. Bu yazımızda sizlere web sitenizi kurarken dikkat etmeniz gereken detayları adım adm aktaracağız.
Doğru Alan Adı Seçimi
İlk adımda elbette doğru alan adı seçimi gelmektedir. Web sitenizin çalışacağı alan adını belirlerken birkaç önemli detayı göz önünde bulundurarak doğru alan adını seçebilirsiniz.
com mu com.tr mi seçmeliyim en çok karşılaştığımız sorulardan bir tanesidir. com global olarak kullanılan bir alan adıdır. Herhangi bir belge gerektirmeden eğer kullanımda değil ise bu alan adını tescil edebilir ve firmanızın web sitesi adı olarak ayrıca mail adresi uzantısı olarak kullanabilirsiniz. com.tr alan adları tr uzantısından da anlaşılacağı üzere Türkiye merkezli web sitelerinin tercih ettiği bir uzantıdır. com.tr uzantılı alan adı alabilmeniz için Ticaret Sicil Gazetesi'nde firma ünvanınızda almak istediğiniz alan adının geçiyor olması; eğer geçmiyor ise de bu isme marka tescili yaptırmış olmanız gerekmektedir.
Google gözünde alan adlarının açıkça söylenmiş bir önceliği yoksa da com ve com.tr nin önceliği olduğu da bilinen bir gerçektir. Eğer almak istediğiniz iki uzantı da dolu ise net, org gibi diğer alan adlarına yönelebilirsiniz. Ancak burada da oluşabilecek karışıklıkları gözardı etmemek gerekir. Aynı sektörde olduğunuz başka bir firma almak istediğiniz alan adının com uzantısını kullanıyorsa, net uzantıyı almak ne derece doğrudur? Firmaların karıştırılması elbette olasıdır. Bu durumda com ve com.tr uzantılar dolu ise farklı ön adlara yönelmenizi öneririz.
com.tr alan adı aldığınızda ya da com alan adı aldığınızda da diğer tüm uzantıları da almak yerine com ve com.tr uzantıların ikisini de elinizde tutmanızı öneririz. Bunun dışındaki diğer tüm uzantıları da adınıza tescillemek biraz tercihinize kalmış bir durumdur.
Uzantınızı belirledikten sonraki en önemli nokta da ön adınızı belirlemektir. Firmanızın adı ve sektörünüzle ilgili çok uzun olmayan, söylenişi ve yazımı karmaşık olmayan bir alan adı seçmelisiniz. Müşterileriniz ya da potansiyel müşterilerinizle alan adınızı paylaşırken söylenmesi zor isimler karışıklık yaratacak ve size ulaşmayan epostalara neden olacaktır.
Alan adınızda geçen kelimelerin Google aramalarında da önemi vardır. Elbette alan adınızda bir kelimenin geçmesi, Google'ın o kelimede web sitenizi üst sıraya alması için tek başına yeterli bir özellik değildir. Ancak yaptığınız işi çağrıştıran bir kelime grubu seçimi yapmak önemlidir.
Web Site Platformu Seçimi
Web sitenizi oluşturacağınız platformu seçmek, seçeneklerin de günümüz şartlarında geldiği bolluk düşünülürse biraz kafa karıştırıcı olabilir. Burada en temelde 2 farklı seçeneğiniz vardır. Hazır altyapı ya da özel yazılım tercih edebilirsiniz.
Bu konuda araştırma yapmadan önce mutlaka kendi ihtiyaçlarınızı belirlemelisiniz. Web sitenizde olmasını istediğiniz detayları önelikli olarak toparlarsanız, araştırmanız sırasında buna uygun olmayan yapıları eleyerek ihtiyaçlarınıza uygun olan kanallar arasından seçiminizi yapabilirsiniz.
Hazır Altyapı
Birçok hazır web sitesi altyapısına ulaşmanız mümkün. Bu yapıları araştırırken temel ihtiyaçlarınıza ve olması gereken güncel altyapıya göre düşünmeniz en doğrusudur. Öncelikle güncel teknolojiler çerçevesinde web sitenizin mobil uyumlu olmasına öncelik vermelisiniz. Hemen ardından da Google'ın taleplerine uygun bir seo altyapısı sağlamakta olduğuna dikkat etmelisiniz. Site sağlayıcı platformda mobil uyumlu altyapı, seo uyumlu linkler, canonical etiketi, ssl sertifikası bulunması, robots.txt dosyasının bulunması en temel olarak olması gereken detaylardır. Bu altyapıyı sisteminiz size sağladıktan sonra, sonrasında içerik sağlamak için vereceğiniz emek de amacına ulaşacaktır.
Web platformunuza yeni sayfalar ekleyebilmeli ve sayfa düzenlemeleri yapabilmelisiniz. Bu sebeple bu detaylarda bir sınırlama var mı, araştırırken öğrenmeli ve teyit etmelisiniz. Düzenli içerik güncellemenin Google başarısına paralelliğini aşağıda maddelerde detaylı olarak açıklayacağız. Yükleyeceğiniz içerikler ve sayfa gibi detaylar dışında site için yükleme alanınız ile trafik için sağladığı alanı da öğrenmelisiniz. Sınırsız alan ve trafik sağlayan platformları tercih etmeniz sizin açınızdan avantajlı olacaktır.
Sitenizin açılış hızı da oldukça önemli bir detaydır. Tercih edeceğiniz platformda yapılmış birkaç örneğe göz atarak bu hızı da görebilirsiniz. Elbette siteye ekleyeceğiniz görsellerin boyutları da bu hızda oldukça etkilidir ve görsellerinizi nasıl optimize edebileceğinize de yine yazımızın devamında yer vereceğiz.
Özel Yazılım / Tasarım
İlk başta önemle belirttiğimiz gibi, öncelikli olarak kendi ihtiyaçlarınızı toparlarsanız seçeneklerinizi değerlendirmek daha pratik olacaktır. Talepleriniz hazır platformlar tarafından karşılanabilir değil ise, olmazsa olmaz ihtiyaçlarınız, tasarım detaylarınız varsa kendinize özel bir yapı için teklif almanız gerekir. Burada dikkat edilecek husus, tüm bu detaylara gerçekten ihtiyacınız olup olmadığına karar vermektir. Sitenizi yavaşlatacak ya da gereksiz bir maliyete yol açacak ihtiyaçlarınızın elzem olup olmadığını doğru değerlendirmelisiniz. Bu detaylardan yola çıkarak ihtiyacınıza özel bir web sitesi yaptırabilirsiniz.
Web Sitesi için İçerik Hazırlama
Bir önceki basamakta aslında ihtiyaç ve isteklerinizi çıkartırken bu konunun altyapısını da oluşturmuş olursunuz. Öncelikle sitenizde olacak başlıkları, hizmetleriniz ve ürünleriniz için ağaç yapısını oluşturmalısınız. Bunu yaparken karmaşadan uzak ve mümkün olan en üst seviyede kullanıcı kolaylığını düşünmelisiniz. Ziyaretçileriniz ulaşmak istedikleri sayfaya kolay ve hızlı bir şekilde ulaşmalı, verdiğiniz hizmetler ve ürünlerinizi pratik bir şekilde görmelidir. Bu yüzden doğru menü ağacını oluşturmak oldukça önemli bir konudur.
Menü ağacınızı oluşturduktan sonra hazırladığınız tüm başlıklarınızın içerisine özgün içerikler üretmelisiniz. Örneğin, Hakkımızda sayfanızda klişeleşmiş cümlelerden uzak, firmanızı, çalışma prensiplerinizi içeren özgün ve açıklayıcı bir yazı sunmalısınız. Ürün ve hizmet detaylarınızı hazırlarken de aynı özveriyi göstermelisiniz. Özellikle ürün içerikli web sitelerinde en sık yapılan hata aynı ürünü sunan diğer web sitelerinden ürün içeriğini birebir kopyalayarak sitede sunmaktır. Bu şekilde hazırlanan içerikler tamamen ilgi çekicilikten uzak olduğu gibi kopya bir içerik olduğundan Google için de fayda sağlamak yerine zarar sağlar.
Yeni yayına alınacak bir web sitesinde sitede varolan tüm sayfalarınıza ait içerikleriniz özgün ve açıklayıcı bilgiler içerecek şekilde hazırlamalı ve eklemelisiniz. Bu kısımdan sonra da web sitenizi içerik olarak düzenli olarak beslemeye de dikkat etmelisiniz.
Hizmetleriniz ve ürünlerinize ilişkin tüm detayları ekledikten sonra, düzenli aralıklarla web sitenize içerik metinleri eklemelisiniz. Bir blog ya da sıkça sorulan sorular sayfası açarak müşterilerinizden size gelen soruların yanıtlarını verebilir, blog sayfanıza Google'ın sizi yaptığınız işle ilgili bulmasını sağlayacak özgün içerikler ekleyebilirsiniz. Düzenli olarak bu içerikleri eklediğinizde Google organik aramasında siteniz yükselecek ve sitenize daha çok ziyaretçi getirecektir. Daha çok ziyaretçi de potansiyel müşteri demektir.
Web Sitesi için Görsel Hazırlama
İçerik metinlerinize özen gösterdiğiniz gibi içerikte kullanacağınız görsellerinize de özen göstermelisiniz. Firma tanıtım, hizmet ve ürün sayfalarınızda muhakkak görsel kullanmalısınız. Görsel kullanımlarında görsellerin konu ile ilişkili ve özgün olmasına ayrıca çözünürlüğünün de yüksek olmasına dikkat etmelisiniz. Görsellerden ya da farklı web sitelerinden bulduğunuz çözünürlüğü düşük görselleri kullanmamalısınız. Kullandığınız resim, sayfanıza uygun ve kaliteli olarak görünmelidir. İnternet üzerinde ücretli ve ücretsiz görsel bulabileceğiniz pek çok web sitesi mevcut. Bu siteleri araştırarak kendi hizmetlerinize uygun pek çok görsel bulabilir ve kullanabilirsiniz. Blog sayfalarınızda da anlattığınız konuya uygun görselleri bu web sitelerinden bularak kullanabilirsiniz. Slider kullanıyorsanız uygun ölçülerde büyük görsellere kullanmalı ve bir bütünlüğü olmasına özen göstermelisiniz.
Görselleri web sitenize yüklemeden önce hem boyutlarını hem de büyüklüğünü optimize etmelisiniz. Ölçeklendirmelerini ayarladıktan sonra boyutunu küçültmek yani hem sitenizde daha az yer kaplamasını; hem de ziyaretçileriniz sayfanızı gezerken hızlı yüklenmesini sağlamak için sıkıştırmalısınız. Bunun için tinypng.com gibi bir çevrimiçi araç kullanabilirsiniz.
Uygun Reklam Türleri Belirleme
Web sitenizi yayına aldıktan sonra tanıtımınızı yapmak için sektörünüze uygun reklam türlerini belirlemelisiniz. Dijital reklamlar hem oldukça kullanışlı; hem de diğer reklam türlerine göre daha düşük maliyetli reklamlardır. Sosyal medya reklamları, Google reklam türlerini araştırmalı ve size en uygun reklam türlerini seçerek buna göre bir bütçe belirlemelisiniz. Reklam kullanımınızdaki geri dönüşlerinizi de doğru takip ve analiz ederek sizin için kalıcı olarak fayda sağlayacak reklam türüne daha doğru karar verebilirsiniz. Dijital reklamlarınız sayesinde gerek direkt ürününüzü ya da hizmetinizi arayan kişilere; gerekse kendi belirlediğiniz hedef kitleye göre reklamlarınızı gösterebilirsiniz. Bu götserimler beraberinde web sitenize daha çok ziyaretçi çekersiniz. Zaten yukarıda belirttiğimiz özelliklere göre hazırlanmış bir web sitesi de sağlam ve güçlü bir içeriğe sahip olacağından, web sitenize giren ziyaretçiler sitenizde aradıklarını bulacak, vakit geçirecek ve size geri dönüşler sağlayacaktır.
Doğru Analizlerle Sitenizi Yönetme
Belirttiğimiz tüm basamakları gerçekleştirdiğiniz varsayarak devam edersek, artık geri dönüşleri doğru takip etme ve emeğinizin karşılığına alma zamanına geldiniz demektir. Web sitenize eklediğiniz tüm içeriklerin, kullandığınız tüm reklamların doğru yönetildiği taktirde elbette faydası olacaktır. Bütün bu geri dönüşleri doğru ve düzenli takip ederek, eksiklerinizi görebilir; bu alanlarda geliştirmelerinize devam edebilirsiniz. Google Analytics kullanarak web sitenize giriş yapan ziyaretçileri, ortalama sitede kalma süreleri, gezilen sayfaları görebilirsiniz. Daha çok ziyaret edilen sayfaları görebilir ve hangi içeriklerinizin daha çok ilgi çektiğini tespit edebilirsiniz. Site ziyaretçilerinizden aldığınız geri bildirimlere, yani sizden bilgi aldıkları konulara olumlu olumsuz dönüşlerine bağlı olarak, ilgi çeken ve sık ziyaret edilen sayfalar için içeriklerinizi geliştirebilir, bu konularda daha detaylı bilgiler vererek, sitenizden faydayı yükseltmeye çalışabilirsiniz.
Bir web siteniz olması ve bu siteyi adım adım nasıl oluşturmanız nasıl yönetmeniz gerektiğine dair bilgileri sizlerle paylaştık. Emek isteyen; ancak başarıya ulaştığında çok keyifli bir süreç olacağına eminiz.
Henüz Web Siten Yok mu? Hemen Web Sitesi Paketlerimizi İnceleyebilirsin.
SEO ve İçerik Konusunda Profesyonel Desteğemi İhtiyacın Var? Hemen Bize Ulaşabilirsin.