Google Analytics Nedir? Nasıl Kullanılır?
Web sitene ait ziyaretlerin raporunu sunan, analiz eden detaylı ve kapsamlı bir araç olan Google Analytics web sitesi sahibi olan herkes tarafından kullanılmalıdır. Bir web sitesinin trafiği, ziyaretçilerinin davranışları, giriş ve çıkış sayfaları, bölgesel ziyaretler gibi birçok veri Google Analytics tarafından işlenmektedir. Google Analytics tamamen ücretsiz bir araç olup, yakın zamanda ciddi bir rakibi olacak gibi gözükmemektedir.
Peki Google Analytics nedir? Nasıl kullanılır? Bu analiz aracından web site sahipleri nasıl faydalanabilir?
Kısaca Google Analytics, Google'ın ücretsiz web site performans analiz servisidir.
Google Analytics, site sahibinin web sitesine gelen ziyaretler ile ilgili detaylı bir rapor almasına olanak tanır. Web sitesine ziyaretçiler hangi yollar ile gelmiş (Direk trafik, organik arama, Ads, sosyal medya gibi) anlamasını sağlar. Hatta site sahibi bu kırılımların bölgesel, şehirler olarak filtrelenmesini sağlayarak detaylı analizler çıkarabilir.
Örneğin sosyal medya üzerinden çok etkileşimde bulunulan bir gönderide web sitenin linki var ve bu gönderiden web sitene oldukça geniş bir trafik sağlanmış. İlgili tarih ve sosyal medya mecrasından web sitene kaç kişi gelmiş, ortalama ne kadar süre web sitende kalmışlar, kaç sayfa gezmişler ve hangi sayfaları gezmişler gibi birçok önemli veriyi çok net bir şekilde görüntüleyebilirsin.
Bu örnekteki gönderiden web siteni 100 kişi ziyaret etmiş ama tüm ziyaretlerin ortalama sayfa gezinmeleri 1.2 olarak kalmış, yani bu ziyaretçiler toplamda 120 sayfa gezmiş ve bu durum doğru kitleyi web sitene çekemediğini gösterir. Bu analiz sonucunda ilgili sosyal medya gönderisinden verim alamadığını görebilir ve sonraki çalışmalarında bu örneği baz alarak daha seçici davranabilirsin. Ancak 100 ziyaretçinin ortalamada 5 sayfa gezinti yapması ise bu gönderinin başarılı olduğunu ve ziyaretçilerinin web siteni gezdiklerini, web sitendeki içeriklerle ilgilendiklerini gösterir.
Benzer değerlendirmeleri ziyaretçilerinin web sitende ortalama geçirdikleri sürelerden de çıkartabilirsin. Google Analytics ile bunun gibi işine yarayacak birçok istatistik alabilir ve web siteni - kaynak trafiğini bu raporlara göre geliştirebilirsin. Google Analytics'i ne kadar verimli kullanırsan web sitenden de o kadar verim alırsın.
SEO Çalışmalarında Google Analytics
Örneğin 6 aylık ciddi bir SEO çalışması uyguladın ve sonuçlarını çalışmandan öncesine ya da çalışma esnasındaki dönemlerle karşılaştırmak istedin. Burada da Analytics senin en gerçek dostun. Web sitenin ziyaretçi sayısından, gezdikleri sayfa ortalaması, web sitende bulundukları ortalama süreye kadar istediğin tarih aralığında raporlayabilirsin. Bu raporlardan da yaptığın SEO çalışmalarının verimli olup olmadığını anlaman oldukça basit. Yani web sitenin trafiği gözle görülür oranda arttıysa, ziyaretçilerinin ortalama sayfa gezinti sayısı daha yüksekse ve hemen çıkış oranı daha düşükse, diyebilirsin ki "evet başarılı ilerliyorum".
Ek olarak Organik Arama bölümünden web sitene bu kaynakla kaç ziyaretçi giriş yapmış görebilirsin. 6 ay öncesi ile içinde bulunduğun ayın organik arama ziyaretçilerinin sayılarını karşılaştırabilirsin. Bu yolla gelen ziyaretçilerin web sitende ne kadar sayfa gezinmiş, ne kadar süre sitende kalmış gibi veriler ile de anahtar kelimelerinin doğru kitleyi web sitene getirip getirmediğini anlaman mümkün. Organik arama konusunda Google Search Console aracı da sana destek olacak bir diğer uygulama, bu aracı da başka bir yazımızda ele alacağız.
Tekrarlanan Ziyaretler
Web sitene bir giren ziyaretçi sonradan bir kere daha web sitene giriş yapmış mı? Evet, bu önemli bir değer. Ziyaretçilerinin web sitene tekrar ziyarette bulunup bulunmadığını da Google Analytics sana gösteriyor. Davranış sekmesi altındaki New Visitor, Returning Visitor değerlendirmesi bu konuda sana raporlama yapıyor. Aynı şekilde yeni ya da eski ziyaretçilerinin sayfanda geçirdikleri ortalama süre, gezdikleri sayfa sayısı ortalaması gibi verileri ayrı ayrı edinebilme imkanın mevcut.
Hangi Sayfaların Popüler Tespit Et
Davranış -> Site İçeriği bölümünde sayfalarının ziyaret sayılarına göre raporunu bulabilirsin. En çok hangi sayfaların ziyaret almış, bu sayfadan ziyaretçi web siteni terk etmiş mi; ya da bu sayfaya gelen kullanıcı başka hangi sayfalarını gezinmiş gibi birçok detaylı analize ulaşabilirsin. Bu veriler daha az gezilen ve ziyaret edilen sayfa içeriklerini geliştirmene ya da tamamen kaldırıp web siteni optimize etmene de yol gösterebilir.
Analytics ile Mobil Cihazları da Raporlarsın
Analytics aracının bir diğer özelliği ziyaretleri cihazlara göre de sınıflandırmasıdır. Analytics web sitenin ziyaretlerini masaüstü ve mobil olarak raporlar. Daha da ileri gidip masaüstü altında işletim sistemine ya da mobilde kullandığı cihaza kadar filtreleme yapabilirsin. Örneğin sosyal medyadan Apple Iphone kullanıcılarına özel bir gönderi paylaştığında bu gönderinin dönüşümlerini bu veriler ile yorumlaman oldukça kolaylaşıyor.
Canlı Canlı Ziyaretçilerini İzle
Google Analytics'in en güzel özelliklerinden birisi de Anlık ziyaretleri eş zamanlı olarak göstermesi. Gerçek zamanlı sekmesinden anlık olarak web site ziyaretçilerini takip edebilirsin. Yine anlık olarak Analytics'in yukarıda belirttiğimiz filtreleme özelliklerini de gerçek zamanlı izlemede kullanabilirsin. O an ki ziyaretçilerin hangi şehirde, hangi kaynaktan sitene ulaşmış, hangi sayfalarını gezmiş anlık olarak görüntüleyebilirsin. Düşünsene şirketinin telefonu çaldı, canlı izlemede bu kişinin nereden ve sana nasıl ulaştığını, hangi sayfada bulunduğunu görebiliyorsun.
Google Analytics Kurulumu
Öncelikle https://analytics.google.com/ adresinden oturum açmalı ya da yeni hesap oluşturmalısın.
Google Analytics için oturum açtıktan sonra Ayarlar bölümünden Mülk Oluştur bölümüne tıklayıp, sonraki ekranda Web Sitenizi Ölçün seçeneği seçilmelidir. Devam et tuşuna basarak geldiğimiz ekranda, web site ismi, web site urlsi, sektör ve saat dilimi sorulacaktır. Web site ismine bir değer belirt ve web site url kısmına izlenmesini/raporlanmasını istediğin web site urlsini gir. Sektör kısmına web sitene en uygun kategoriyi seç ve saat dilimi olarak Türkiye'yi seç.
Bu işlemlerin ardından Analytics sana bir izleme kodu oluşturacaktır: UA-67427763-3 gibi. Bu Google Analytics'e tanımladığın web sitene ait izleme kodudur. Web sitenin izlenmesi için hazır site ya da benzeri bir platform kullanıyor isen ilgili altyapının yönetici arayüzünde Google Analytics İzleme Kodu alanına bu değeri girmen yeterli. Eğer böyle bir sistem kullanmıyor isen, eklemen gereken script dosyasını da yine bu bölümde görüntüleyebilirsin. Bu durumda ilgili kodu web sitene ait tüm sayfalara eklemen gerektiğini unutma!
Yukarıda say say bitiremediğimiz harika analizleri olan Google Analytics'i web sitende kullanmanın önemini anlamış olman gerekli :) Umarız web siten için sana bir ek faydamız olmuş ve Google Analytics konusunda seni biraz aydınlatabilmişizdir. Tekrar belirtelim web sitenin işlevselliğini arttırmak için Google Analytics'i kullanmalı ve Analytics'in verilerini oldukça iyi okuyup değerlendirmelisin.