Google Analytics Nedir? Nasıl Kullanılır?

Google Analytics Nedir? Nasıl Kullanılır?

Web sitene ait ziyaretlerin raporunu sunan, analiz eden detaylı ve kapsamlı bir araç olan Google Analytics web sitesi sahibi olan herkes tarafından kullanılmalıdır. Bir web sitesinin trafiği, ziyaretçilerinin davranışları, giriş ve çıkış sayfaları, bölgesel ziyaretler gibi birçok veri Google Analytics tarafından işlenmektedir. Google Analytics tamamen ücretsiz bir araç olup, yakın zamanda ciddi bir rakibi olacak gibi gözükmemektedir.

Peki Google Analytics nedir? Nasıl kullanılır? Bu analiz aracından web site sahipleri nasıl faydalanabilir?

Google Analytics Nedir? Nasıl Kullanılır?

Kısaca Google Analytics, Google'ın ücretsiz web site performans analiz servisidir.

Google Analytics, site sahibinin web sitesine gelen ziyaretler ile ilgili detaylı bir rapor almasına olanak tanır. Web sitesine ziyaretçiler hangi yollar ile gelmiş (Direk trafik, organik arama, Ads, sosyal medya gibi) anlamasını sağlar. Hatta site sahibi bu kırılımların bölgesel, şehirler olarak filtrelenmesini sağlayarak detaylı analizler çıkarabilir.

Örneğin sosyal medya üzerinden çok etkileşimde bulunulan bir gönderide web sitenin linki var ve bu gönderiden web sitene oldukça geniş bir trafik sağlanmış. İlgili tarih ve sosyal medya mecrasından web sitene kaç kişi gelmiş, ortalama ne kadar süre web sitende kalmışlar, kaç sayfa gezmişler ve hangi sayfaları gezmişler gibi birçok önemli veriyi çok net bir şekilde görüntüleyebilirsin.

Google Analytics Nedir? Nasıl Kullanılır?

Bu örnekteki gönderiden web siteni 100 kişi ziyaret etmiş ama tüm ziyaretlerin ortalama sayfa gezinmeleri 1.2 olarak kalmış, yani bu ziyaretçiler toplamda 120 sayfa gezmiş ve bu durum doğru kitleyi web sitene çekemediğini gösterir. Bu analiz sonucunda ilgili sosyal medya gönderisinden verim alamadığını görebilir ve sonraki çalışmalarında bu örneği baz alarak daha seçici davranabilirsin. Ancak 100 ziyaretçinin ortalamada 5 sayfa gezinti yapması ise bu gönderinin başarılı olduğunu ve ziyaretçilerinin web siteni gezdiklerini, web sitendeki içeriklerle ilgilendiklerini gösterir.

Benzer değerlendirmeleri ziyaretçilerinin web sitende ortalama geçirdikleri sürelerden de çıkartabilirsin. Google Analytics ile bunun gibi işine yarayacak birçok istatistik alabilir ve web siteni - kaynak trafiğini bu raporlara göre geliştirebilirsin. Google Analytics'i ne kadar verimli kullanırsan web sitenden de o kadar verim alırsın.

Google Analytics Nedir? Nasıl Kullanılır?

SEO Çalışmalarında Google Analytics

Örneğin 6 aylık ciddi bir SEO çalışması uyguladın ve sonuçlarını çalışmandan öncesine ya da çalışma esnasındaki dönemlerle karşılaştırmak istedin. Burada da Analytics senin en gerçek dostun. Web sitenin ziyaretçi sayısından, gezdikleri sayfa ortalaması, web sitende bulundukları ortalama süreye kadar istediğin tarih aralığında raporlayabilirsin. Bu raporlardan da yaptığın SEO çalışmalarının verimli olup olmadığını anlaman oldukça basit. Yani web sitenin trafiği gözle görülür oranda arttıysa, ziyaretçilerinin ortalama sayfa gezinti sayısı daha yüksekse ve hemen çıkış oranı daha düşükse, diyebilirsin ki "evet başarılı ilerliyorum".

Ek olarak Organik Arama bölümünden web sitene bu kaynakla kaç ziyaretçi giriş yapmış görebilirsin. 6 ay öncesi ile içinde bulunduğun ayın organik arama ziyaretçilerinin sayılarını karşılaştırabilirsin. Bu yolla gelen ziyaretçilerin web sitende ne kadar sayfa gezinmiş, ne kadar süre sitende kalmış gibi veriler ile de anahtar kelimelerinin doğru kitleyi web sitene getirip getirmediğini anlaman mümkün. Organik arama konusunda Google Search Console aracı da sana destek olacak bir diğer uygulama, bu aracı da başka bir yazımızda ele alacağız.

Google Analytics Nedir? Nasıl Kullanılır?

Tekrarlanan Ziyaretler

Web sitene bir giren ziyaretçi sonradan bir kere daha web sitene giriş yapmış mı? Evet, bu önemli bir değer. Ziyaretçilerinin web sitene tekrar ziyarette bulunup bulunmadığını da Google Analytics sana gösteriyor. Davranış sekmesi altındaki New Visitor, Returning Visitor değerlendirmesi bu konuda sana raporlama yapıyor. Aynı şekilde yeni ya da eski ziyaretçilerinin sayfanda geçirdikleri ortalama süre, gezdikleri sayfa sayısı ortalaması gibi verileri ayrı ayrı edinebilme imkanın mevcut.

Hangi Sayfaların Popüler Tespit Et

Davranış -> Site İçeriği bölümünde sayfalarının ziyaret sayılarına göre raporunu bulabilirsin. En çok hangi sayfaların ziyaret almış, bu sayfadan ziyaretçi web siteni terk etmiş mi; ya da bu sayfaya gelen kullanıcı başka hangi sayfalarını gezinmiş gibi birçok detaylı analize ulaşabilirsin. Bu veriler daha az gezilen ve ziyaret edilen sayfa içeriklerini geliştirmene ya da tamamen kaldırıp web siteni optimize etmene de yol gösterebilir.

Analytics ile Mobil Cihazları da Raporlarsın

Analytics aracının bir diğer özelliği ziyaretleri cihazlara göre de sınıflandırmasıdır. Analytics web sitenin ziyaretlerini masaüstü ve mobil olarak raporlar. Daha da ileri gidip masaüstü altında işletim sistemine ya da mobilde kullandığı cihaza kadar filtreleme yapabilirsin. Örneğin sosyal medyadan Apple Iphone kullanıcılarına özel bir gönderi paylaştığında bu gönderinin dönüşümlerini bu veriler ile yorumlaman oldukça kolaylaşıyor.

Canlı Canlı Ziyaretçilerini İzle

Google Analytics'in en güzel özelliklerinden birisi de Anlık ziyaretleri eş zamanlı olarak göstermesi. Gerçek zamanlı sekmesinden anlık olarak web site ziyaretçilerini takip edebilirsin. Yine anlık olarak Analytics'in yukarıda belirttiğimiz filtreleme özelliklerini de gerçek zamanlı izlemede kullanabilirsin. O an ki ziyaretçilerin hangi şehirde, hangi kaynaktan sitene ulaşmış, hangi sayfalarını gezmiş anlık olarak görüntüleyebilirsin. Düşünsene şirketinin telefonu çaldı, canlı izlemede bu kişinin nereden ve sana nasıl ulaştığını, hangi sayfada bulunduğunu görebiliyorsun.

Google Analytics Kurulumu

Öncelikle https://analytics.google.com/ adresinden oturum açmalı ya da yeni hesap oluşturmalısın.

Google Analytics için oturum açtıktan sonra Ayarlar bölümünden Mülk Oluştur bölümüne tıklayıp, sonraki ekranda Web Sitenizi Ölçün seçeneği seçilmelidir. Devam et tuşuna basarak geldiğimiz ekranda, web site ismi, web site urlsi, sektör ve saat dilimi sorulacaktır. Web site ismine bir değer belirt ve web site url kısmına izlenmesini/raporlanmasını istediğin web site urlsini gir. Sektör kısmına web sitene en uygun kategoriyi seç ve saat dilimi olarak Türkiye'yi seç.

Bu işlemlerin ardından Analytics sana bir izleme kodu oluşturacaktır: UA-67427763-3 gibi. Bu Google Analytics'e tanımladığın web sitene ait izleme kodudur. Web sitenin izlenmesi için hazır site ya da benzeri bir platform kullanıyor isen ilgili altyapının yönetici arayüzünde Google Analytics İzleme Kodu alanına bu değeri girmen yeterli. Eğer böyle bir sistem kullanmıyor isen, eklemen gereken script dosyasını da yine bu bölümde görüntüleyebilirsin. Bu durumda ilgili kodu web sitene ait tüm sayfalara eklemen gerektiğini unutma!

Yukarıda say say bitiremediğimiz harika analizleri olan Google Analytics'i web sitende kullanmanın önemini anlamış olman gerekli :) Umarız web siten için sana bir ek faydamız olmuş ve Google Analytics konusunda seni biraz aydınlatabilmişizdir. Tekrar belirtelim web sitenin işlevselliğini arttırmak için Google Analytics'i kullanmalı ve Analytics'in verilerini oldukça iyi okuyup değerlendirmelisin.

06/03/2020

İlgini Çekebilir:

16/12/2020
Web siteleri yıllardır hayatımızda var ve bir firmanın internet üzerindeki tanıtımı için en önemli araçtır. Son yıllarda önemini daha da arttırmakla birlikte eskiden web sitesi tercihen yapılabilirken, artık bir web site... Devamı
25/11/2020
Firmanız için ya da kişisel bir web sitesi yapmaya karar verdiniz, bu yüzden de bir web site altyapısı araştırmaya başladınız. Tabii karşınıza birçok seçenek çıkacaktır. Öncelikli olarak, hazır web sitesi altyapısı ve öz... Devamı
07/11/2020
Bir işletmenin kendine ait bir web sitesi olması artık tamamen bir zorunluluk haline gelmiştir. Web sitesi, bir firmanın internet üzerindeki yüzü ve kendini tanıtabileceği hem en pratik; hem de en uygun maliyetli alandır... Devamı
04/11/2020
Web sitesi birçok yolla oluşturulabilir, birçok amaca da hizmet edebilir. Dilerseniz bir uzmandan yardım alıp dilerseniz de hazır temaların bulunduğu siteleri tercih ederek web sitenizi oluşturabilirsiniz. Bu noktadan so... Devamı
03/11/2020
Dijitalleşen dünyada fiziksel olarak var olan bir çok şeyin dijital ortama da entegre edilmesi artık neredeyse zorunlu hale gelmiştir. Firmaların buna ayırdığı bütçeye ve firmanın kendi büyüklüğüne göre web sitenizin gör... Devamı
17/10/2020
Türkiye'deki aktif kullanıcı sayısı Ekim 2020 itibariyle statista.com verilerine göre 44.12 milyon olan İnstagram , tanıtım stratejilerini belirlerken en önemli medya araçlarından biri halini aldığını açıkça bizlere göst... Devamı